Εκπαιδευτικά εργαλεία ή “μαγικά ραβδιά”;
Αν κάνεις κάποιος μια περιήγηση στον παγκόσμιο ιστό, θα βρει εκατοντάδες διαδικτυακά εργαλεία τα οποία είναι χρήσιμα στην εκπαίδευση. Βέβαια, ο κάθε εκπαιδευτικός δεν είναι δυνατόν να χρησιμοποιήσει όλα αυτά τα εργαλεία. Θα χρησιμοποιήσει αυτά που έχουν ουσιαστικό αποτέλεσμα και μπορεί με αυτά να πετύχει τους στόχους τους οποίους έχει θέσει.
Έτσι, λοιπόν, τα εργαλεία που θα επιλέξει θα πρέπει να είναι ανάλογα με τη βαθμίδα στην οποία διδάσκει, με την προσωπική του θεώρηση για την εκπαιδευτική διαδικασία, με τις δυνατότητες και την ηλικία των μαθητών του και, το σημαντικότερο, ανάλογα με τους στόχους που θέλει να πετύχει. Πρέπει να εστιάζουμε στο αποτέλεσμα και όχι στα εργαλεία. Στόχος μας πρέπει να είναι το καλό των μαθητών και όχι το προσωπικό μας καλό…
Σχεδόν καθημερινά αναρτώνται “τεράστιοι” κατάλογοι με διαδικτυακά εκπαιδευτικά εργαλεία και μάλιστα με πομπώδεις τίτλους. “50 Indispensable EdTech Tools for 2012”, 101 Web 2.0 Tools for Teachers That You Should Know About”… Στους περισσότερους καταλόγους δεν υπάρχει κατηγοριοποίηση, κυρίως ανάλογα με τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και αναφέρονται πολλά εργαλεία τα οποία είναι πολύ εξειδικευμένα.
Καλό είναι να ενημερωνόμαστε για το τι υπάρχει στο διαδίκτυο και για ό,τι νέο εμφανίζεται, αλλά δημιουργούνται και αρκετά προβλήματα… Αυτοί οι τεράστιοι κατάλογοι εργαλείων είναι χρήσιμοι –ως ένα βαθμό- σε αυτούς που είναι πολύ καλοί γνώστες του αντικειμένου, αλλά μπερδεύουν και πολλές φορές αποθαρρύνουν εκείνους που ξεκινούν το ταξίδι τους στον κόσμο της τεχνολογίας.
Πολλές φορές, επίσης, παρουσιάζονται εργαλεία από συναδέλφους τα οποία δεν τα έχουν χρησιμοποιήσει στην πράξη –ίσως και να μην τα έχουν μελετήσει καν- με τέτοιον τρόπο μάλιστα που να θεωρούνται και απαραίτητα και αφήνουν έτσι να εννοηθεί, άμεσα ή έμμεσα, ότι όποιος δεν τα χρησιμοποιεί να είναι και “άσχετος”. Και κάποιοι φτάνουν ακόμα παραπέρα, λέγοντας με τον τρόπο τους ότι με αυτά είναι το “μαγικό ραβδί” και μπορούμε με αυτά να πετύχουμε τα πάντα…
Καλές είναι οι αντιγραφές από ιστότοπους του εξωτερικού, αλλά ας μην ξεχνάμε πού απευθυνόμαστε. Σε ποιους και σε ποιες συνθήκες…
Και ας μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για εργαλεία. Η αποτελεσματικότητά τους εξαρτάται από τη χρήση. Όπως λέει και ένας Αμερικανός συνάδελφος: “Οι τεχνολογίες είναι σαν το μολύβι. Με το μολύβι μπορούμε να γράψουμε, ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα του ανθρώπου, αλλά μπορούμε να βγάλουμε και το μάτι του διπλανού μας”.
Βέβαια, έτσι είναι το διαδίκτυο, τι να κάνουμε… Ο καθένας μπορεί να γράφει ό,τι θέλει. Όπως κι εγώ αυτή τη στιγμή. Και γίνονται και πολλά λάθη. Αρκεί να μη γίνονται εσκεμμένα. Ή για την προσωπική μας ματαιοδοξία… Ή για κανένα κονδύλι ΕΣΠΑ…
Φυσικά υπάρχουν και πολλά καλά στο διαδίκτυο. Και πολλοί αξιόλογοι άνθρωποι που με τη δουλειά τους βοηθούν καθημερινά. Στο χέρι μας είναι να επιλέγουμε αυτό που μας χρειάζεται και αυτό που μας κάνει καλό.
Να παρουσιάσω κι εγώ λοιπόν έναν κατάλογο διαδικτυακών εργαλείων για την εκπαίδευση που βρήκα εξαιρετικά χρήσιμο και που νομίζω ότι θα βοηθήσει αρκετούς συναδέλφους. Κάποια εργαλεία βασικά, όχι πολλά, δώδεκα είναι… Αρκετά από αυτά τα χρησιμοποιώ και με έχουν βοηθήσει πολύ. Με την υποσημείωση ότι δεν είναι απαραίτητο να τα χρησιμοποιήσουμε όλα!
12 Awesome EdTech Tools for 2012-2013 από τον Richard Byrne.
12-Awesome-EdTech-Tools-for-2012-2013 -
Από τα εργαλεία που παρουσιάζει ο Richard Byrne, θα αναφερθώ σε ένα που το θεωρώ πολύ σημαντικό και που προσωπικά μου έχει λύσει τα χέρια και μου έδωσε τη δυνατότητα να φτιάξω έναν ιστότοπο, όπως ακριβώς τον ήθελα. Με στατικές σελίδες και με blog. Κατά την άποψή μου, έτσι θα έπρεπε να είναι οι ιστότοποι που αναφέρονται σε τάξεις και προσφέρουν υλικό οποιασδήποτε μορφής στους μαθητές.
Αυτό το εργαλείο είναι το Weebly. Το Weebly είναι μια από τις διαδικτυακές εφαρμογές που υποστηρίζουν τη δυνατότητα δωρεάν δημιουργίας ιστοχώρου. Η δημιουργία της ιστοσελίδας είναι απλή και γρήγορη και βασίζεται σε μια εύκολη drag and drop διασύνδεση, χωρίς να απαιτείται γνώση html από τον δημιουργό της.
Περισσότερα για το Weebly μπορείτε να διαβάσετε στο άρθρο του Γιάννη Σουδία εδώ.
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετικό κείμενο που τοποθετεί τα πράγματα στην σωστή τους διάσταση. Προσυπογράφω κάθε του λέξη. Να το διαβάσει η κ. Ελληνιάδου θα ωφεληθεί τα μάλα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο βασικό ερώτημα τα εργαλεία κάνουν το μάστορα ή ο μάστορας τα εργαλεία...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι να κάνω όμως τον καλύτερο νευροχειρούργο με ένα πριόνι αλλά και το χασάπη με το τέλειο λέιζερ;
Ισχυρίζομαι ότι τα εργαλεία κάνουν το μάστορα αρκεί να έχει διαβάσει, να έχει ανοίξει τα αυτιά του. Διαφορετικά είναι χάντρες σε ιθαγενείς και η αποτελεσματικότητα τους εξαιρετικά αμφισβητήσιμη.
Έχω δει μάστορες με εκπληκτικά εργαλεία να κάνουν "πατάτες" και έχω δει μάστορες με απλά εργαλεία να κάνουν "θαύματα", κυριολεκτικά και μεταφορικά...
ΔιαγραφήΗ αποτελεσματικότητα του εργαλείου εξαρτάται από το χρήστη του εργαλείου.
Ο καλός μάστορας με το κατάλληλο εργαλείο θα κάνει τη δουλειά του πιο εύκολα και δε θα ταλαιπωρηθεί. Αλλά και να μην έχει το κατάλληλο εργαλείο, πάλι την ίδια δουλειά θα κάνει, αλλά θα καθυστερήσει και θα κουραστεί περισσότερο.
Αν πάλι έχει τη δυνατότητα της επιλογής, ο καλός μάστορας θα επιλέξει το πιο κατάλληλο εργαλείο. Ο κακός μάστορας είναι αμφίβολο αν θα το επιλέξει...
Στη σημερινή εποχή, με τα εργαλεία και την τεχνολογία που υπάρχει, δεν μπορούν να φτιάξουν έναν Παρθενώνα...
Η διδασκαλία είναι συν-δημιουργία με τους μαθητές μας και κάθε μάθημα είναι μοναδικό. Όλα αυτά τα εργαλεία και κάθε είδους προγραμματισμός μαθήματος είναι απλά τα μέσα για να γίνει ευκολότερη και πιο αποδοτική η διδασκαλία.
ΑπάντησηΔιαγραφή